tiistai 19. tammikuuta 2016

Talossa tapetit! Ja ideoita..

Vihdoin, olen saanut Dartin talon tapetoitua! Tapetointi ei ole minulle mitenkään kovin mielekästä, se on ehkä ärsyttävin osuus koko hommassa. Aivan liian vaikeaa ja hidasta. Nyt siitä on kuitenkin selvitty ja vieläpä melko onnistuneesti.


 Isompia ryppyjä ei tullut, eniten jäi harmittamaan etten tajunnut kuviokohdistaa vintin etuseinän tapettia (idiootti!). No sen voi toki myöhemmin sitten korjata. Kolmannen kerroksen erkkeristä puuttuu vielä tapetit, ihan siitä syystä, etten ole vielä päättänyt laitanko siihen samaa kuin muuhun huoneeseen, vai sopisikohan siihen jokin erilainen.


Tapetit ovat nyt Vavan huonetta ja Mummon vinttiä lukuunottamatta koko talossa samat. Minusta se käy ihan hyvin, huoneisiin saa erilaista ilmettä sitten huonekaluilla ja tauluilla ynnä muilla härpäkkeillä. 
Ikkuna-aukkojen leikkaaminen ei mennyt ihan virheettömästi, täytyy peitellä pahimpia sitten joskus verhoilla. Kaikissa ikkunoissa onkin nyt sitten myös "lasit".

Tapettien lisäksi myös lattioiden pinnoittelu on edistynyt. Alimpaan kerrokseen olen saanut laitettua lattiat. Keittiöön kokeilin kaappien kätköistä löytynyttä pahvia, jossa oli valmiiksi lattiakuvionti. Sen laitto onnistui ihan hyvin, ja minusta on kivannäköinenkin. Ainoana miinuksena se, että arkki oli juuri sen verran kapea, että täytyi laittaa oven viereen kapea suikale erikseen. 
Olohuoneeseen ja eteiseen päätin kokeilla joskus ostamiani lattiapapereita. Niiden laitto ei oikein sujunut. Paperi oli todella ohutta ja liimatessa siis kupli ja meni rypylle, yritti vieläpä hajotakkin. Kyllä ne lopulta sain paikoilleen, eikä ne nyt kauaa ainakaan ihan kauheille näytä.


Valmislattiat on siis ihan jees, jos ne on tuota pahviversiota, paperinen liian ohutta liimata.
Enempää minulla ei ole noita valmislattioita. Pohdin, miten ja mistä tekisin muiden kerrosten lattiat.. Vintille tulee näillä näkymin tumman puun värinen lattia kuviokontaktimuovista. Kahteen välikerrokseen olen miettinyt lakattuja biltematikkuja, mutten ole vielä varma. 

Tältä Dartin talossa näyttää nyt..

Huonejärjestys on vakiintunut ja siihen olen tyytyväinen. Kaikkea on jo kovasti suunnitteilla, niin isompaa kuin pienenpääkin hienosäätöä ja projektia. 

Kolmannen kerroksen rappukäytävään (keskimmäinen huone), on tarkoitus rakentaa portaikon piilottava seinä ja ovi. Eli eristää portaikko seinän taa. Ovi aukeaa suoraan portaisiin, oveen tulee todennäköisesti jonkinlainen kyltti tai kranssi jossa lukee "Mummon kammari", sillä koko vinttikerros on Elsien valtakuntaa. 

Vintille tulee Elsien makuuhuoneen lisäksi oleskelunurkkaus ja väliseinän toiselle puolelle kylpyhuone. Olen myös alkanut miettiä, kuinka saisin vaatehuoneen wc:n lisäksi väliseinän toiselle puolen. Pelkäksi kylppäriksi tila on kuitenkin vähän turhan suuri..

Vintin väliseinän ovea olen miettinyt. Totesin, että menee liian hankalaksi koittaa puhkaista siihen reikää, ainakaan minun omistamillani työkaluilla. Siihen koitan askarrella jonkinlaisen feikkioven.

Kolmanteen kerrokseen tulee myös kylpyhuone. Sekin on melko iso tila, joten sinne kaavailen jo olemassa olevien kalusteiden lisäksi saunanurkkaa, suihkukaappia ja pesukonetta. Kylpyhuoneen lattiaratkaisusta minulla ei ole vielä tietoakaan.

Tummat, punertavat puuhuonekalut tulevat pikkuhiljaa Darteilta häviämään.. Ne olen ajatellut toiseen taloon (jota minulla ei vielä edes ole :D ). Ne on tarkoitus korvata pääasiassa itsetehdyillä kalusteilla. Talon huonekalujen värimaailma tulee olemaan vaaleaa puuta ja valkoista.

Kaikenlaista suunnitelmaa olisi siis... Vielä kun saisi kaiken joskus toteutettuakin.. Mutta onneksi ei ole mihinkään kiirettä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti